2019-03-21 07:03Pressmeddelande

PartGroup förvärvar 70% av franska Altor Industrie

Från vänster Christophe Alletreu, Altor Industries, Anton Lundholm, PartGroup, Jean- Francois Gautier, Altor Industries. Från vänster Christophe Alletreu, Altor Industries, Anton Lundholm, PartGroup, Jean- Francois Gautier, Altor Industries.

Part Group förvärvar, genom bolag, 70% av franska badrumstillverkaren Altor Industrie

Altor Industrie är en av Europas främsta tillverkare av prefabricerade badrum till både bygg och marin marknad. De tillverkar årligen ca 8000 prefabricerade badrum. Detta innebär att gruppen nu tillsammans tillverkar över 17000 badrum per år.

Företaget är beläget i Clisson, 30 km utanför Nantes.

– Med detta förvärv satsar vi ytterligare på framtiden och utökar vårt ledarskap inom industriellt byggande. Vi bedömer att vi är två företagsgrupper som kompletterar varandra mycket väl. Geografiskt befinner vi oss på olika marknader, PartGroup i norra Europa och Altor Industrie  är starka framförallt i Frankrike och Storbritannien och dessutom med mycket leveranser till kryssningsfartyg världen över, säger Anton Lundholm delägare och VD i PartGroup.

– Vi märker en klar uppgång och ett ökat intresse från marknaden gällande prefabricerat byggande. Kunderna ser att dagens metoder att tillverka prefabricerat ger hög kvalitet och smarta lösningar till vettigt pris, dessutom finns tid att spara vilket ger betydligt snabbare inflyttning. Att vi då investerar och köper stora delar av Altor känns oerhört rätt och breddar vårt utbud till marknaden, säger Anders Byström, Marknadsdirektör PartGroup.

PartGroup som har sitt huvudkontor i Kalix har en bred produktportfölj av industriella produkter till byggindustrin däribland badrumsmoduler, köksmoduler, hotell- och bostadsmoduler, schakt-/stamlösningar och sandwichpaneler. Altors badrum, som tillverkas huvudsakligen av glasfiber, ses som ett bra komplement till de produkter som gruppen erbjuder.

PartGroup + Altor Industrie

Årsomsättning om: 1,1 miljard
Anställda: 600 st
Antal producerade badrum per år: 17 000 st

Model BALY, from Altor Industrie Anpassad inredning

Bilden till vänster visar ett exempel på badrum från Altor, Model BALY.
Bilden till höger visar ett exempel på badrum från Part Construction AB.

PartGroup – sex systerföretag med rationellt industrialiserat byggande i fokus. Part Construction AB erbjuder prefabricerade, objektanpassade badrum till nybyggnation av hotell, vårdhem och bostadsfastigheter. PreBad AB erbjuder prefabricerade badrum för stamrenovering. Isolamin Sweden AB erbjuder kundanpassade lösningar inom området sandwichelement samt prefabricerade bostads- och hotellmoduler. Space Interiör Sverige AB erbjuder projektanpassade köksmoduler och badrumsinredning. PreEnergi AB erbjuder system för värmeväxlare m.m. PCS Modulsystem hyr ut tillfälliga modullokaler.

Anton Lundholm
Anton Lundholm